4t d'ESO i batxillerat: Visita a Tàrraco

El divendres, 23 de febrer, vam visitar la Tarragona romana amb l'alumnat de llatí de 4t d'ESO i de 1r i 2n de batxillerat.

Aquesta excursió estava pensada per fer palpable la cultura romana i per facilitar la comprensió d'edificis típics del món romà, com l'amfiteatre (on hi tenien lloc les lluites de gladiadors i de bèsties i les naumàquies, entre altres), el circ (on es feien les carreres) i el teatre, i també d'espais de la ciutat com els fòrums local i provincial (seu administrativa i de culte) i les vil·les (cases particulars dels romans).

La primera parada que vam fer va ser a la Vil·la dels Munts, on vam veure un dipòsit i algunes restes de mosaics i pintura mural. Després vam anar a Tarragona, on vam visitar la maqueta de la Tàrraco romana, molt útil per poder entendre l'estructura (en tres terrasses) de la ciutat més important de la Hispània romana (del segle I aC  al segle II dC).

Seguidament, vam visitar el Circ romà i la Torre del Pretori. Al circ romà, vam poder veure una reproducció virtual de tota l'estructura de la terrassa superior de la ciutat antiga i una reconstrucció hipotètica del Circ. Des de la Torre del Pretori, les vistes sobre l'amfiteatre, la catedral i tota la ciutat actual són impressionants. Per això, vam aprofitar per fer algunes fotografies de grup.

Els nois i noies de 4t d'ESO i els professors vam anar a dinar a un restaurant, a la plaça de la Font, on les parets encara conservaven vestigis d'època romana. Concretament, eren pedres (carreus) de les vomitoria (passadissos) del Circ romà.

Ben dinat, vam visitar el Museu Arqueològic de Tarragona (MNAT), on vam poder veure mosaics famosos, com el mosaic de la Medusa. També vam explicar com era la tècnica emprada per fer aquestes obres d'art de l'antiguitat.

Per acabar la nostra excursió, vam entrar a l'Amfiteatre romà. A part d'imaginar-nos les lluites entre homes i feres, els gladiadors i les batalles navals que s'hi representaven, vam veure les entranyes de l'edifici: allà on s'esperaven els gladiadors abans de pujar a l'arena i on les gàbies plenes de bèsties omplien moltes de les habitacions subterrànies. Trepitjant les pedres que fa 2000 anys s'havien usat per bastir aquest majestuós edifici, ens vam fer les últimes fotografies d'aquest viatge al passat i ens vam acomiadar de Tàrraco.

En conclusió, aquesta excursió ens va resultar molt interessant perquè vam poder veure i comentar els vestigis de la civilització romana a les nostres terres. D'aquesta manera, vam poder fer més propera a l'alumnat una assignatura com el llatí, que estudia una cultura i una llengua de fa més de 2000 anys però que és la base de la nostra societat actual.